Diskusjon

Please or Registrer to create posts and topics.

Litt om websiden og forslag om endinger

Tanken var/er å utarbeide en webside eller et webforum som er litt bedre egnet for "faglig diskusjon" enn for eksempel Facebook eller MS. Tanken er jo også den at det sannsynligvis også utføres en del "parallelt arbeid" rundt omkring på skolene, der man kunne oppnå litt "rasjonaliseringsgevinst" ved å diskutere og utveksle informasjon med hverandre.

Websiden eller "webforumet" er egentlig tiltenkt faglærere i automatiseringsfaget, i den grad det viser seg å være interesse for et slikt samarbeide.

Teknisk beskrivelse:

Websiden eller webforumet kjører nå på Centos Linux operativsystem hos Microsoft datasenter i Irland. (Microsoft Azure) Som CMS brukes Wordpress. For å få til "riktig utseende" så brukes en litt modifisert utgave av Twenty Twelve theme. For å få til et diskusjonsforum så brukes en plugin til Wordpress som heter Asgaros Forum.

Dette betyr at man i utgangspunktet har tigjengelig 3 forskjellige funksjoner som kan tas i bruk slik som man eventuelt måtte ønske:

  • Websider for ulike typer presentasjon, noe a'la "skolebok på nett" der man også kan føye til og bruke multimedia og slike ting.
  • En blogg, der man kan poste nyheter, en form for logg, eller hva det måtte være.
  • Et diskusjonsforum, som man også kan bruke til å poste nyheter, faglige meddeleselser, eller hva det måtte være.

Ettersom hele opplegget baserer seg på bruk av Open Souce programvare, så er det i grunnen ikke noe særlig begrensninger i hvordan man kan få tingene til å funger, hvis det er en felles interesse for en endring.

Foreløpig og i en "tidlig testfase" så har jeg bare åpnet opp for at "vanlige brukere" kan poste innlegg på forum ved hjelp av tekst. Vedlegg og slike ting må eventuellastes opp andre steder og lenkes inn.

Det er ikke noe i veien for å åpne vesentlig mye mer, slik at man kan poste websider, blogginlegg, innlegg på forum og å legge ved vedlegg etter ønske og behov.

Den første ulempen ved å åpne opp for vedlegg, det er jo at filstørrelsen på bacup'ene blir mye større. Så lenge det bare dreier seg om tekst så blir det bare ganske små bacupfiler og det vil være lett å vedlikeholde og eventuelt flytte systemet ved behov. Med forholdsvis få brukere og "vett og forstand" så behøver kanskje ikke det å være noe problem i det hele tatt.

Hvis man påner opp for "rettigheter som redaktør" for alle brukere, så ender man kanskje opp med noe som er litt "uovresiktelig", men det går sikkert ann å finne en "mellomløsning" ut i fra det som måtte finnes av ønsker og behov.

Forslag, ønsker og ideer kan eventuelt postes i dette forumet eller på Facebookgruppen "Vi som underviser på automasjon".

Det eller meste kan endres ut i fra forslag, ønsker og behov, inklusive også webadresse, event større plass på server, andre funksjoner og tilganger osv. Dette er i dag ikke veldig kostbart uansett, når man kan bruke Open Source programvare, uten lisenskostnad, slik at det er bare å komme med forlag og ideer.

MVH Arne G - Godalen VGS